De start van een nieuw avontuur - Reisverslag uit Grootebroek, Nederland van Suzanne en Reinier - WaarBenJij.nu De start van een nieuw avontuur - Reisverslag uit Grootebroek, Nederland van Suzanne en Reinier - WaarBenJij.nu

De start van een nieuw avontuur

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne en Reinier

06 Oktober 2012 | Nederland, Grootebroek

Als ik vertel dat ik met de trein door Oost-Europa ga en Athene als eindbestemming heb, kijken de meeste mensen mij verwonderend aan. Een veel gehoorde reactie is “Wow, dat is nog eens een avontuur!” Een avontuur, dat gaat het zeker weer worden. Om maar even een opsomming te maken;
- Een poging doen om te slapen in een waarschijnlijk ‘zeer comfortabele’ nachttrein.
- Voor het eerst van mijn leven fietsend door een stad met meer dan één miljoen inwoners.
- Vijftien kilometer wandelen door een gebied waar de drie grootste levende carnivoren van Europa (beren, wolven en lynxen) nog samenleven.
- Op bezoek bij de locale bevolking op het platteland van Roemenië, waar men nog leeft zoals in de Middeleeuwen.
- Badderen in een Turkse hamam.
- Een middag slenteren door Azië.
- Naar de stad van de oude Grieken, waar de inwoners momenteel worstelen met een voortdurend krimpende economie.

Voor degenen voor wie het nu begint te duizelen en zich afvragen wat ik in godsnaam ga doen, hier een korte beschrijving van het reisplan; Ik ga samen met Renate tweeënhalve week met de trein op pad door Oost-Europa. Wij volgen voor een groot deel de eeuwenoude Orient Express Route. Al in 1883 begon men een dienstregeling vanaf Londen, via Parijs, München, Wenen, Boedapest en Boekarest naar Istanbul. Deze treinverbinding was de eerste belangrijke internationale trein door Europa en speelde een belangrijke rol in de politiek, aangezien het verschillende rijken (zoals het Ottomaanse Rijk en het Oostenrijks-Hongaarse Rijk) met elkaar verbond. Vooral in roerige tijden was dit de manier waarop staatshoofden, diplomaten en spionnen zich tussen de verschillende rijken konden vervoeren. In de loop van de jaren ontstonden er variaties op deze treinreis via Milaan, Venetië, Belgrado en Athene. Wij hebben onze eigen draai gegeven aan de bestaande reis en hebben zo een mooi reisplan opgesteld. De eerste stopplaats is Boedapest (Hongarije), waarna we naar Roemenië gaan. Daar verblijven we in Sighisoara, Brasov en Boekarest en dat maakt het tot een mooie mix tussen steden en het platteland. Vervolgens reizen we door Bulgarije naar Istanbul, vanwaar we na een paar dagen een poging gaan doen om in Athene te komen. Dit gaat nog een klus worden, aangezien de economische crisis het openbaar vervoer in Griekenland heeft platgelegd. Vanuit Athene vliegen wij vervolgens terug naar het land van tulpen, molens en klompen.

Kortom, er staat ons een heel avontuur te wachten. We hebben ook al avonturen gehad, zoals een bus reserveren op een Turkse (echt 100% Turkse) site. Helaas moet ik jullie meedelen dat ons Turks niet zo goed was en dat deze missie gefaald is. We hebben gelukkig ook een hele belangrijke missie volbracht; het uitstippelen van de reis en daarbij de kosten van het openbaar vervoer en de overnachtingen lager houden dan die van een bestaande en voor een groot deel vergelijkbare pakketreis bij het reisbureau. Mission completed!

Bij terugkomst van deze reis, staat mij nog een veel groter avontuur te wachten; op zoek naar een vaste baan. Sinds mijn afstuderen (eind juni) ben ik als oproepkracht aan de slag gegaan en vanwege de vakantieperiode, ziekte en cursussen, was er volop werk. De afgelopen weken is er weer regelmaat aanwezig, waardoor er voor mij niet veel meer werk is dan een paar dagen in de week. Helaas hebben de economische crisis en bezuinigingen in de zorg ook gevolgen voor de fysiotherapie, waardoor de banen niet voor het oprapen liggen. Dit is netjes uitgedrukt, want het aantal vacatures voor heel Noord-Holland is misschien op één hand te tellen. Dus inderdaad, er staat mij weer een groot avontuur te wachten…..

Ondanks dat ik de site van waarbenjij.nu steeds voller vind worden met advertenties en andere 'troep', heb ik er toch maar voor gekozen om mijn vaste lezers op de hoogte te houden. Een veel gehoorde vraag was "Je gaat toch wel weer verhaaltjes schrijven he?"

Liefs,
Suzanne

• 09 Oktober 2012 - 19:11

Sharon:

Wat super leuk Suus! Heel veel plezier! :) Boedepest is al een mooie stad ;-)

Tot snel!

Liefs Sharon